Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μικρή Πριγκίπισσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μικρή Πριγκίπισσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη, Μαΐου 07, 2009

Άσκησις η αισχυντηλή

Τι έχουμε για σήμερα;
Mια έτοιμη άσκηση (άσκησις η αισχυντηλή∙ γιατί γνωρίζει, χωρίς να έχει συναντηθεί με αυτό, ότι υπάρχει " εκεί έξω" το ολοκληρωμένο έργο τέχνης: η μετάφραση του Διονύση Καψάλη _στον οποίο οφείλεται ευγνωμόνως η γνωριμία με το πρωτότυπο ποίημα).
Ετοιμασίες για τα γενέθλια της Μικρής Πριγκίπισσας.
Γενέθλιο του Γιοχάνες Μπραμς (μ' όλο που, το' πα και τις προάλλες, απεχθάνομαι την "κατανάλωση" των επετείων).
Τι θα μπορούσαν να συνθέσουν όλα αυτά στο μίξερ μιας ανεξέλεγκτης
διάθεσης να "ειπωθεί" κάτι _όχι το ανείπωτο, κάτι όμως που θα το υποκαθιστά, κάτι σαν καραμέλα για το κόψιμο του καπνίσματος ένα πράγμα;




Johannes Brahms (May 7, 1833 - April 3,1897)



SAMUEL TAYLOR COLERIDGE
Frost at Midnight


Παγωνιά τα μεσάνυχτα

H παγωνιά επιτελεί το μυστικό της έργο,
αβοήθητη απ’ τον άνεμο∙ και να! η κουκουβάγια
φωνάζει δυνατά∙ ξανά! πιο δυνατά από πρώτα.
Στο σπίτι, όλοι αναπαύονται αφήνοντάς με μόνο
στη μοναξιά που πάει μαζί με σκέψεις μπερδεμένες∙
ωστόσο έχω συντροφιά: στην κούνια εδώ κοντά μου
κοιμάται ήρεμα και βαθιά ο μικρός μου γιος.
Όλα είναι τόσο ήσυχα, που λες και διαταράσσει
η ίδια η απόλυτη σιγή τις διαδρομές της σκέψης.
Παράξενη σιγή! Βουνό, θάλασσα, δάσος και όλο
τούτο το χωριό! Βουνό, θάλασσα, δάσος
κι ο κόσμος με τις καθημερινές δοσοληψίες,
αθόρυβες σαν όνειρα! Η ισχνή γαλάζια φλόγα
σιγοκαίει στο τζάκι μου χωρίς διόλου να τρέμει∙
κι η αιθάλη που αναρριπίζεται στη σχάρα,
το μόνο πράγμα που δεν ησυχάζει απόψε,
μου φαίνεται, καθως μες στη σιωπή κινείται,
όμοια με μένα ζωντανή κι εκείνη,
και γίνεται έτσι ευχάριστη παρέα,
που κάθε της καπρίτσιο το άεργο Πνεύμα
το ερμηνεύει όπως βολεύει, καθώς ψάχνει
παντού για το είδωλο ή για την ηχώ του,
και έχει για παιχνίδι του τη Σκέψη.

............................................................Κι όμως, συχνά,
πόσο συχνά, ευκολόπιστος, στα σχολικά μου χρόνια
ατένιζα επίμονα τη σχάρα της εστίας
γυρεύοντας σημάδια ενός απρόσμενου επισκέπτη
κι ονειρευόμουνα γλυκά με μισάνοιχτο στόμα
το γενέθλιο τόπο μου και την παλιά εκκλησία,
με τις καμπάνες , των φτωχών τη μουσική, να ηχούν
βράδυ πρωί, τις γιορτινές ημέρες, τόσο γλυκά
που με ξεσήκωναν και στοίχειωναν το νου μου
με άγρια χαρά και ο ήχος τους μες στ’ αυτιά μου
έφτανε σαν προμήνυμα όσων θ’ ακολουθούσαν!
Έτσι αποκοιμιόμουνα, καθώς οι ονειροπολήσεις,
γαλήνιες σα νανούρισμα, νέα όνειρα γεννούσαν !
Κι έτσι μελαγχολούσα το επόμενο πρωί
και τρέμοντας μπρος στ’ αυστηρό πρόσωπο του δασκάλου,
χωρίς να βλέπω, κάρφωνα τα μάτια στο βιβλίο:
εκτός και αν μισάνοιγε η πόρτα και κοιτούσα
στα κλεφτά, μα έφτανε η καρδιά μου να σκιρτήσει,
γιατί ακόμα έλπιζα να δω έναν επισκέπτη,
συγχωριανό ή συγγενή, ή την αγαπημένη
αδελφή, συντρόφισσά μου στα νηπιακά παιχνίδια.

Αγαπημένο μου μωρό, που δίπλα μου κοιμάσαι,
και μόλις που ακούγεται η απαλή σου ανάσα
μες στη βαθιά ησυχία, καθώς γεμίζει τα σκόρπια
κενά και τα προσωρινά διαλείμματα της σκέψης!
Μωρό μου τόσο όμορφο, που σκιρτά η καρδιά μου
με γλύκα και αγαλλίαση, έτσι όπως σε κοιτάζω
και σκέφτομαι ότι εσύ τόσο πολλά θα μάθεις,
σε τόσο πολλά μέρη! Γιατί εγώ μεγάλωσα
στην πόλη, φυλακισμένος μέσα σε μουντές στοές
κι άλλη ομορφιά δεν είδα από τον έναστρο ουρανό.
Μα εσύ, μωρό μου, σαν αεράκι θα περιπλανιέσαι
δίπλα σε λίμνες κι αμμουδιές, σ’ απόκρημνες χαράδρες
βουνών αρχαίων και κάτω από σύννεφα μεγάλα
που φτιάχνουν με τον όγκο τους και λίμνες κι αμμουδιές
και ορεινές χαράδρες: έτσι θα δεις τις εξαίσιες
μορφές και θ’ ακούσεις όλους τους νοητούς ήχους
της γλώσσας της αιώνιας, με την οποία μιλάει
ο Θεός σου, που απ’ την αιωνιότητα διδάσκει
Εαυτόν στα πάντα και τα πάντα στον Εαυτό του.
Ο μέγας Δάσκαλος του Κόσμου! Αυτός θα πλάσει
το πνεύμα σου και δίνοντάς του θα το κάνει να ζητά.

Έτσι, όλες οι εποχές θα είναι γλυκές για σένα,
είτε το καλοκαίρι ντύνει ολόκληρη τη γη
με πρασινάδα, είτε ο σπουργίτης κελαηδά επάνω
στο γυμνό και χιονισμένο κλωνάρι της μηλιάς
ενώ η αχυροσκεπή καπνίζει στη λιακάδα∙
είτε κυλούν οι στάλες απ’ το γείσωμα της στέγης
κι ακούγονται μονάχα όταν ο άνεμος κοπάζει,
είτε τελώντας το μυστικό της έργο η παγωνιά
τις αναρτά ψηλά σε σιωπηλούς κρυστάλλους
που λαμπυρίζουν ήσυχα στο ήσυχο φεγγάρι.





Λίγοι στίχοι την ημέρα
ανάγνωση του Frost at midnight από τον Nigel Planer

Bιντεοκλίπ από την ταινία Pandaemonium του Julien Temple, η οποία αναφέρεται στη ζωή του Coleridge.

Κυριακή, Ιανουαρίου 25, 2009

κάτι για να λέμε

Katsushika Hokusai, Waves and Birds, c. 1825



πουλιά φευγάτα


ανάδρομα πετάνε


σε κρύους τόπους



Αν δεν φιλοδοξούσε να γίνει χαϊκού όταν μεγαλώσει, μπορεί και να έλεγε "λόγια φευγάτα"... Επίσης, θα το έσβηνα, αν δεν λυπόμουν την ονειρική ζωγραφιά του Χοκουσάι, γιατί αμέσως μετά μου απαγγείλανε αληθινή ποίηση _έναν υπέροχο ενδεκασύλλαβο (Νονά, ξέρεις κάτι;... ):

Μ΄ αρέσει η βροχή τα μεσημέρια







Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 12, 2008

Το μποζόνιο Χιγκς και η ποίηση

Stanley Cubric, 2001_A Space Odyssey.

Η σύλληψη του Big Bang ή το Βig Bang της σύλληψης; Είναι η κοσμογονία ποίηση ή η ποίηση κοσμογονία; Συμπτωματικό το παράδειγμα και ολίγον απλοϊκός ου μην και κοινότοπος ο συνειρμός, αλλά μου ήρθε αυτόματα, ενώ με το ένα αφτί (και με αφάνταστη συγκίνηση) άκουγα τις ειδήσεις για το Μεγάλο Πείραμα και με το άλλο το πονηρό, συγκαταβατικό, τρυφερό γέλιο της Μικρής μου Πριγκίπισσας, η οποία κρυβόταν σε εμφανή κρυψώνα που εγώ απαγορευόταν να βρω _«νονά, δεν πρέπει να με βρεις».
Για ν’ αναχαιτίσω λίγο την ανεξάντλητη επινοητικότητά της σε (ανεξάντλητα) παιχνίδια, και να κερδίσω χρόνο για μιαν ανάσα, άρχισα να της λέω ένα παραμύθι:

…και τότε, το παμπόνηρο Μποζόνιο που κανείς δεν είχε καταφέρει να το πιάσει, γιατί ξεγλιστρούσε άφαντο κι απ' τις πιο έξυπνες παγίδες που του έστηναν όλοι αυτοί οι σοφοί άνθρωποι που λέγονται επιστήμονες, γέλασε δυνατά και είπε: «αυτό που ψάχνετε είναι μπροστά στα μάτια σας, αλλά αν το βρείτε δεν θα το δείτε ποτέ, γιατί τότε θα πάψετε να το ψάχνετε». Και μετά άρχισε να λέει ένα ποίημα –αυτά τα όμορφα, αλλά παράξενα παραμύθια που γράφουν κάτι άλλοι σοφοί άνθρωποι που λέγονται ποιητές_ για ένα ταξίδι που δεν τελειώνει ποτέ, ένα ποίημα που το λένε Ιθάκη

(Της άρεσε, νομίζω… Κυρίως αυτό το ασύλληπτο μποζόνιο _είχε τόσο πολλές ιδέες για το πώς μπορούμε να το πιάσουμε!)

Κυριακή, Νοεμβρίου 25, 2007

Une bonne nuit



CHILD

Your clear eye is the one absolutely beautiful thing.
I want to fill it with color and ducks,
The zoo of the new
Whose name you meditate --
April snowdrop, Indian pipe,
Little

Stalk without wrinkle,
Pool in which images
Should be grand and classical

Not this troublous
Wringing of hands, this dark
Ceiling without a star

Sylvia Plath




Το καθάριο βλέμμα σου είναι η μόνη απόλυτη ομορφιά.
Θέλω να τον γεμίσω με χρώματα και πάπιες,
Τον ζωολογικό κήπο του καινούργιου
Που τ' όνομά του αναλογίζεσαι-
Απριλιάτικε γάλανθε, ινδιάνικη πίπα,
Μικρέ

Μίσχε αρυτίδωτε,
Λιμνούλα που θα 'πρεπε να αντανακλάς
Εικόνες μεγάλες και σπουδαίες

Κι όχι αυτό το αγωνιώδες
Μπλέξιμο των χεριών, αυτό το σκοτεινό
Ταβάνι χωρίς ούτ' ένα αστέρι.

(Αφιερωμένο. Για φυλαχτό...)


Αναγκάστηκα να (ξανα)διαβάσω Σύλβια Πλαθ. Όχι ότι δεν με σαγηνεύει η ποίησή της. Μα είναι σαγήνη σκοτεινή και μαρτυρική, και συνήθως οι στίχοι της (ένας προς έναν) πονάνε σαν χειρουργικό εργαλείο που μπήγεται μέσα σου επιδέξια και ευθύβολα, αλλά χωρίς αναισθητικό. Δεν νομίζω ότι το κυριακάτικο απόγευμα, με το γνωστό context, αντέχει αυτά που αναγκάστηκα να ξαναδιαβάσω.
Ωστόσο βρήκα κάπου το παραπάνω, απ' όσο ξέρω ένα από τα λιγότερο "παινεμένα" της, όπου τουλάχιστον υπονοεί, δεν ξεφωνίζει, τη φρίκη που της υποβάλλουν η ευφυΐα, η ευαισθησία, η δημιουργικότητα και η τρέλα (η θεία μανία) με τις οποίες την προίκισαν και την καταράστηκαν οι Μοίρες της, αφήνοντας την αρχετυπική μάνα να εκφράσει με άπειρη τρυφερότητα όλη τη λατρεία και το σπαραγμό για ό,τι πιο πολύτιμο μέλλει (και το ξέρει) ν΄απαρνηθεί εξαιτίας τους.


Τρίτη, Σεπτεμβρίου 11, 2007

Μικρές Ιθάκες


Καλοτάξιδη, καρδούλα μου! Δεν σου εύχομαι να μη συναντήσεις Κύκλωπες και Λαιστρυγόνες στον δρόμο σου, σε κανέναν δεν θα έδινα μια τέτοια ανούσια και στερητική ευχή. Εύχομαι μόνο να τους αντιμετωπίζεις με κουράγιο, πείσμα και φαντασία, όπως πάλεψες για τη ζωούλα σου, και στα λιμάνια να υπάρχουν πάντα κάποιοι που θα παίρνουν πάνω τους τούς φόβους, τις αγωνίες και τα σκοτάδια σου _όπως θα κάνουμε στο μεσημεριανό σχόλασμα με τη δυσανάλογα βαριά σάκα που θα σηκώνεις στους μικροσκοπικούς σου ώμους. 





Gget Share Track details

[αφού μ' αυτό το τραγούδι στα χειλάκια σε βρήκε το καινούργιο σου ξεκίνημα, σου το αφιερώνω με όλη την αγάπη που σου έχω_για τον Bach και τον Beethoven θα σου μιλήσω αργότερα :)))) ]

Δευτέρα, Ιουλίου 09, 2007

Ποίηση

(By Vanessa Julian Ottie)


Σε είδα όνειρο, αλλά είσαι και αλήθεια


Μη σας περνά από τον νου ότι έχω σαλτάρει αυτές τις μέρες (έχω σαλτάρει αυτές τις μέρες!) και το 'ριξα στη σύνθεση στίχων! Η φράση ολόκληρη, σαν φυσική συνέχεια ενός γλυκύτατου αγουροξυπνημένου χαμόγελου, ήταν:

-Νονά, σε είδα όνειρο, αλλά είσαι και αλήθεια!

Μου χάρισαν, λοιπόν, δύο στίχους αυτές τις παράξενες μέρες. Και μου φαίνεται ότι αξίζει τον κόπο να σαλτάρω συχνότερα, αν πρόκειται να παίρνω τέτοια δώρα.

Τρίτη, Ιανουαρίου 02, 2007

Η τρύπα στο ημερολόγιο



Μια από αυτές τις μικρές συμπτώσεις που τσιγκλίζουν μερικές φορές τον ορθολογισμό μου οδήγησε τις προάλλες στα χέρια μου ένα βιβλίο καταχωνιασμένο σε κάποιο ράφι της βιβλιοθήκης μου. Πρόκειται για το Ο Τιμπάλντο και η τρύπα στο ημερολόγιο (ελλ. εκδ. ΕΚΚΡΕΜΕΣ), του Abner Shimony, ενός φιλόσοφου και θεωρητικού φυσικού, τo οποίο είναι ένα γοητευτικό υβρίδιο νεανικής λογοτεχνίας και εκλαϊκευμένης αστρονομίας με φόντο τη θαυμαστή εποχή της Αναγέννησης: μέσα από την ιστορία ενός προικισμένου δωδεκάχρονου αγοριού που «σκεφτόταν για λογαριασμό του» περιγράφεται το επιστημονικό και πολιτισμικό περιβάλλον στο οποίο πραγματοποιήθηκε η αντικατάσταση του ιουλιανού ημερολογίου από το γρηγοριανό, μέσω της κατάργησης δέκα ολόκληρων ημερών το έτος 1582.
Η σύμπτωση ήταν ότι το βιβλίο βρέθηκε λίγες ώρες ύστερα από μια κοινότοπη, και γι’ αυτό παραμυθητική, συζήτηση επικαιρότητας για το νόημα της μέτρησης του χρόνου, τη σχέση φυσικού και κοινωνικού χρόνου, την παρωχημένη πλέον υπερβολή στον γιορτασμό της πρωτοχρονιάς και της αλλαγής του ημερολογιακού χρόνου κλπ. κλπ.

«Υπάρχουν τρία είδη κόσμων: o μεγάλος κόσμος, ο μεσαίος κόσμος και πολλοί μικροί κόσμοι. Ο μεγάλος κόσμος είναι ο κόσμος της φύσης, που αποτελείται από τα άστρα, τον Ήλιο, τους πλανήτες, το φεγγάρι, τη Γη και όλα όσα βρίσκονται πάνω στη Γη. Ο μεσαίος κόσμος είναι ο κόσμος της ανθρώπινης κοινωνίας με τα έθνη, τις κυβερνήσεις, τους στρατούς, τις θρησκείες, τα εργοστάσια, τα χωράφια, τα σχολεία, τις οικογένειες και οτιδήποτε άλλο έχει φτιαχτεί από τους ανθρώπους. Οι πολλοί μικροί κόσμοι είναι οι ξεχωριστοί άνθρωποι. Κάθε άντρας, γυναίκα και παιδί είναι ένας μικρός κόσμος, που όμως διαμορφώνεται και επηρεάζεται από τον μεσαίο κόσμο της ανθρώπινης κοινωνίας, συχνά με παράξενους και εκπληκτικούς τρόπους. Διαμορφώνεται και επηρεάζεται επίσης από τον μεγάλο κόσμο της φύσης, μερικές φορές με τρόπους που δεν θα μπορούσε να τους προβλέψει»…

…«Αφού έχουμε τόσους καλούς φυσικούς χρονομέτρες [ηλιακό και σεληνιακό κύκλο, κινήσεις πλανητών], τι τα θέλουμε τα ημερολόγια; Η απάντηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι κοινωνικά ζώα. Δεν ζούμε μόνο στον μεγάλο κόσμο της φύσης, αλλά και στον μεσαίο κόσμο των ανθρώπινων κοινωνιών. Τα ημερολόγια χρειάζονται για να συντονίζουν τις κοινωνικές δραστηριότητες»…



Αφιερωμένο σε έναν ξεχωριστό «μικρό κόσμο», στη Μικρή μου _σχεδόν τετράχρονη_ Πριγκίπισσα, που μπορεί να της ξεφεύγει ακόμη «αύριο δεν πήγα στο σχολείο γιατί ήμουν άρρωστη», αλλά όταν μου λέει «νονά, εμείς οι δύο θα είμαστε φίλες για πάντα», με πείθει ότι αντιλαμβάνεται μια χαρά τι αντιπροσωπεύει ο χρονικός προσδιορισμός για πάντα: το μαγικό ξόρκι που, αν το πιστέψεις, μπορεί να κλείσει όλες τις τρύπες του ημερολογίου.

Καλή χρονιά!

Τετάρτη, Οκτωβρίου 25, 2006

Αποκατάσταση...

"Ο κακός λύκος, νονά, ήρθε στο σχολείο και έφαγε όλα τα παιδάκια... και την κυρία Λουκία. Όμως, δεν ήτανε και πολύ κακός και μετά μας έβγαλε πάλι έξω από την κοιλιά του".
"Και τι έγινε μετά, αγάπη μου;"
"Μετά... εεε... πήγαμε όλοι μαζί στη θάλασσα".


...Κι έτσι μαγικά αποκαταστάθηκε -στην καρδιά μου τουλάχιστον, αν όχι και στη συνείδησή μου- η απλοϊκή ατάκα της απλοϊκής κινηματογραφικής Μελίνας-Ίλια του απλοϊκού Ποτέ την Κυριακή.

ΥΓ. Όπου "σχολείο", βλ. "παιδικό σταθμό".