(ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ, ΠΑΡΙΣΙ 1978)
Άρθρο 1.
Όλα τα ζώα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και τη δυνατότητα υπάρξεως.
Άρθρο 2.
Ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τη ζωή κάθε ζώου.
Ο άνθρωπος ανήκει στο ζωικό βασίλειο και δεν μπορεί να εξοντώνει ή να εκμεταλλεύεται τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου.
Αντιθέτως, οφείλει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για το καλό των ζώων. Κάθε ζώο δικαιούται φροντίδος, προσοχής και προστασίας εκ μέρους του ανθρώπου.
Άρθρο 3.
Κανένα ζώο δεν πρέπει να υποβάλλεται σε κακομεταχείριση ή απάνθρωπη συμπεριφορά. Αν η θανάτωση ενός ζώου θεωρηθεί υποχρεωτική, πρέπει να γίνεται στιγμιαία, ανώδυνα και χωρίς καμία πρόκληση αγωνίας για το ζώο.
Άρθρο 4.
Κάθε ζώο δικαιούται να ζήσει στον φυσικό του χώρο- γη, θάλασσα, αέρα- και να αναπαράγεται σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους. Η στέρηση ελευθερίας του ζώου, ακόμη και αν γίνεται για μορφωτικούς σκοπούς, είναι αντίθετη με τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του.
Άρθρο 5.
Κάθε ζώο, που από παράδοση θεωρείται κατοικίδιο, δικαιούται να ζήσει με τον ρυθμό και τις συνθήκες ζωής και ελευθερίας που αντιστοιχούν στο είδος του. Η διαφοροποίηση αυτών των συνθηκών από τον άνθρωπο έχει σκοπούς κερδοσκοπικούς και είναι αντίθετη με τη Διακήρυξη.
Άρθρο 6.
Κάθε ζώο που αποτελεί σύντροφο του ανθρώπου έχει δικαιώματα διάρκειας ζωής ανάλογης με τη φυσική του μακροβιότητα.Η εγκατάλειψη ενός ζώου θεωρείται πράξη απάνθρωπη και εξευτελιστική.
Άρθρο 7.
Αναφορικώς με τα ζώα που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον άνθρωπο, η διάρκεια και η ένταση της δουλειάς πρέπει να είναι σε λογικά πλαίσια, η διατροφή τους ικανοποιητική και η ανάπαυση τους υποχρεωτική.
Άρθρο 8.
Οποιοσδήποτε πειραματισμός επί των ζώων- ιατρικός, επιστημονικός, κ.λ.π.- αντιτίθεται προς τα δικαιώματα των ζώων, εφόσον προκαλεί πόνο σωματικό ή ψυχικό. Πρέπει να επιδιώκεται η αντικατάσταση του πειραματισμού επί των ζώων από άλλες υπάρχουσες τεχνικές.
Άρθρο 9.
Τα ζώα που εκτρέφονται για τη διατροφή του ανθρώπου πρέπει να στεγάζονται, να τρέφονται, να μετακινούνται και να θανατώνονται χωρίς πρόκληση πόνου ή αγωνίας.
Άρθρο 10.
Απαγορεύεται η εκμετάλλευση των ζώων για τη διασκέδαση του ανθρώπου. Η έκθεση των ζώων και τα θεάματα που χρησιμοποιούν ζώα αποτελούν καταστρατήγηση της αξιοπρέπειας και του σεβασμού προς τη ζωή του ζώου.
Άρθρο 11.
Κάθε πράξη που χωρίς λόγο προκαλεί τον θάνατο ζώου είναι βιοκτονία, είναι έγκλημα έναντι της ζωής.
Άρθρο 12.
Κάθε πράξη που προκαλεί τον θάνατο μεγάλου αριθμού άγριων ζώων αποτελεί γενοκτονία, έγκλημα έναντι του είδους. Η μόλυνση και η οποιαδήποτε καταστροφή του φυσικού μας περιβάλλοντος οδηγούν στη γενοκτονία.
Άρθρο 13.
Σεβασμός επιβάλλεται ακόμη και στο νεκρό ζώο. Κάθε τηλεοπτική και κινηματογραφική σκηνή βίας με θύματα ζώα πρέπει να απαγορευτεί και μόνο οι σκηνές που έχουν σκοπό να ενημερώσουν για τα δικαιώματα των ζώων οφείλουν να προβάλλονται.
Άρθρο 14.
Οι οργανισμοί προστασίας και προασπίσεως των ζώων πρέπει να αντιπροσωπεύονται από κάθε κυβέρνηση. Τα δικαιώματα του ζώου πρέπει να κατοχυρωθούν από τους νόμους, όπως ακριβώς και τα δικαιώματα του ανθρώπου.
Δημήτρη Μυταρα, Περιπλάνηση (Τα αδέσποτα σκυλιά)
(Στη Μέλη και στη "μάνα" της που μου θύμισαν πρωί πρωί ότι σήμερα είναι η Παγκόσμια Μέρα των Ζώων _κι ας αντιπαθούμε και οι τρεις τις "παγκόσμιες" μέρες-άλλοθι· στον Μαντού· στον Μέρλιν της Ραλούς που όλοι οι μπλογκοφίλοι θα θυμόμαστε· στον Skipper, τον πρώτο... διαδικτυακό μουσούδα που γνώρισα.
Πρωτίστως και κυρίως, όμως, στον Μότσαρτ και στα ακόμη πιο άτυχα πλάσματα, τα χιλιάδες αδέσποτα και /ή ποικιλιτρόπως κακοποιούμενα ζώα της ανάλγητης, απάνθρωπης και απανθρωποποιημένης τούτης χώρας. Είναι το λιγότερο, το ελάχιστο που μπορούμε να θυμόμαστε, και όχι βέβαια μία μέρα τον χρόνο.
Τα υπόλοιπα ποικίλλουν από ένα χάδι στο κεφαλάκι ενός μοναχικού αδέσποτου, φαΐ, φροντίδα για τα άρρωστα και τα χτυπημένα, ακτιβισμός για ν' αποτρέπουμε την κακομεταχείρισή τους, διαπαιδαγώγηση των παιδιών και ένα ζεστό και αγαπησιάρικο σπίτι όσοι μπορούμε να τους το προσφέρουμε. (Δεν παίρνω άριστα στην αξιολόγηση _κάθε άλλο· δεν κοιμάμαι τον ύπνο του δικαίου όταν το σκεφτώ· μα πάλι, αυτό που βλέπω δεν είναι ακριβώς εφιάλτες, είναι μόνο _πάντα_ένα ζευγάρι υγρά μάτια γεμάτα από την αγάπη, την αμέριστη κατανόηση και τη βαθιά ενστικτώδικη σοφία που έχουν να μας διδάξουν οι συγκάτοικοί μας στον μικρό και ίσως τυχαίο πλανήτη μας).
15 σχόλια:
4.10.07
Μιά παρατήρηση: Από τις διατυπώσεις του κειμένου προκύπτει ότι "κάτι άλλο" είναι ο άνθρωπος από τα ζώα. Είναι;;;
Εγώ μένω σταθερά προσκολλημένος στο ...μέντειο απόφθεγμα:
«Εγνώρισα τον άνθρωπο κι αγάπησα τα ζώα».
αγάπη - αφοπλισμός - ειρήνη
Ναπολέων
smouts κ απο τις δυο μας :-)
Γαβ :)
Αυτό που με ταράζει πιο πολύ είναι ότι πνίγουν την απόγνωση και τον πανικό στή σιωπή. Χάνονται αβοήθητα, ανήμπορα και μόνα.
Χαιρομαι που αφιερωσες τόσο χώρο για την Ημέρα των Ζωων και τα Δικαιώματά τους. Είναι ένα μεγάλο δείγμα του πολιτισμού μας ( κοινοτυπο, αλλα πραγματικό ) η συμπεριφορά μας προς τα ζώα. Τώρα το αλλο που λεει ο φίλος, γνωρισα τον ανθρωπο κι αγαπησα τα ζώα...μπορεί να ισχύει, αλλά δεν αναιρεί το συνολο της αναφοράς σου
Μπραβο, καλό
ριτς
Ευχαριστούμε. Ο Μαντού και εγώ εννοώ. Και επίσης συμφωνούμε. Ο Μαντού και εγώ εννοώ.
Καλό σου βράδυ, εδώ είμαι (ξέρω, ξέρω πλεονασμός)
Υ.Γ. Έχω δύο πια χαλασμένα λαπτοπ. Ένα στην Αθήνα από 13/8 και ένα σπίτι με καμένη λάμπα (ναι έχουν και λάμπα τα συγκεκριμένα φορητά στην οθόνη) και τα βλέπω όλα μαυρόασπρα. Ήμουνα που ήμουνα απόγινα. Laptoplesslaptop.
Ναπολέων,
αν θες να το δεις έτσι, και από το... μέντειο απόφθεγμα το ίδιο προκύπτει. Μόνο αν θες να το δεις έτσι, όμως!
:)
Σπείρα και Μέλη,
σας φιλώ στη μούρη (και που' στε... τεχνολογία δεν είναι μόνο το διαδίκτυο, υπάρχουν και κάτι άλλα γκατζετάκια που τα χρησιμοποιούμε πού και πού...)
:)))))
Adaeus,
...και νιάου και τσίου και μουουου και γκρρρρ και γεια. Η διακήρυξη μιλάει για όλα ανεξαιρέτως τα ζώα και οι φιλόζωοι αγαπάνε και σέβονται όλα ανεξαιρέτως τα ζώα (παρά αυτό που λέει ο φίλος Ναπολέων παραπάνω!)
:)
Aisthisis,
αυτή η σκέψη με έχει κάνει πολλές φορές να κλάψω...
Ριτς,
σ' έυχαριστώ πολύ. Όπως ακριβώς το λες, είναι ένα μεγάλο δείγμα του πολιτισμού μας η συμπεριφορά προς τα ζώα, με τη διευκρίνηση ότι προσωπικά θα εννοούσα αυτόν τον πολιτισμό σε ατομική βάση _της καλλιέργειας και του αξιακού και συναισθηματικού πλούτου του καθενός.
Σε συλλογική βάση, σε επίπεδο κοινωνίας (νεοελληνικής αλλά και γενικότερα δυτικής _σε ό,τι αφορά μείζονα ζητήματα όπως το κυνήγι και την προστασία του περιβάλλοντος), είναι ένα μεγάλο ΣΤΙΓΜΑ του πολιτισμού μας...
Νεράιδα μου!
Γιατί επειμένεις με τα λάπτοπ, αφού σε χαλάνε (και σου χαλάνε); Πάρε ένα συμβατικό pc, ας μην είναι και τόσο γκλαμουράτο, για να μη μαυρίζει ο κόσμος γύρω σου και να μη σε χάνουμε κι εμείς!
:)))
Φιλιά σε σένα και στις νεραϊδούλες! Πολλά και πολύχρωμα σαν ουράνιο τόξπ (αποκλείεται να τα δεις και αυτά ασπρόμαυρα!)
Καλό σαββατοκύριακο σε όλους!
Σε αυτό το ποστ, θα περίμενα το πρώτο-πρώτο σχόλιο να το είχε γράψει το Σκυλάκι _αλλά αυτό δεν φαίνεται να θέλει να γράψει ούτε το τελευταίο!
:(
:(
:(
Leo na grapso ton katalogo gia ta dikeomata ton fiton ke na ton diavaso sth Pansemni pu pneei ta listhia (efxaristo gia to endiaferon)... ektos apo ta anagnosmata, tha prepei na allakso ki alla pragmata, e.g. tha prepei na apofevgo na tis leo ti me apasxolei dioti exo mia ypopsia oti ths exo prokalesei katathlipsh ke taseis fighs.
Xronia polla sta zoa, sta kalotaismena alla ke sta alla ta ligotero tixera (opos o Ilarion pu erxete sthn eisodo ths polikatikias kathe vradi).
Cheers :)
(kalo ypolipo ke se sena!)
Σήμερα που είναι η ημέρα των ζώων, εγώ δεν γιορτάζω. Είμαι αντιδραστικό
Konstantine,
kalh evdomada (perimeno iatriko deltio gia thn Pansemnh· elpizo na exeis stamathsei tis "exopmologhseis" _exeis blog gi' afto to pragma, ki an den theleis na ta les sto blog, exeis filous pou exoun epileksei na se exoun filo, ara kai na se akoune. To fyto, pragmatika, den ftaiei se tipote, giati den se dialekse, to dialekses esy!)
:)))
Σκυλάκι,
1)Όπως βλέπεις, αδίκως παραπονέθηκες στο επόμενο ποστ, το σχόλιό σου δημοσιεύτηκε
2)Κι εγώ έκανα σαφές ότι δεν με βρίσκουν σύμφωνη οι παγκόσμιες ημέρες-άλλοθι για τα όσα δεν σκεφτόμαστε και δεν τηρούμε τις υπόλοιπες μέρες. Ωστόσο, είναι πάντα μια ευκαιρία να ξαναειπωθούν κάποια πράγματα. Αντιδραστικό δεν είσαι, βέβαια, ποιος πιστεύει κάτι τέτοιο! Λίγο παραπονιάρικο και πολύ (αλλά κρυφά) ευαίσθητο, και ίσως ταλαιπωρημένο στη ζωή σου μέχρι τώρα. Αλλά, μη σε νοιάζει, εδώ καταλαβαίνουμε από τέτοια...
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΖΩΩΝ
(ΔΙΕΘΝΕΣ
ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΣΚΛΙΒΑΝΗ 2007)
Άρθρο 1.
Όλα τα ζώα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και τη δυνατότητα υπάρξεως, εκτός κι αν κάποιο άλλο θέλει να τα φάει.
Άρθρο 2.
Ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τη ζωή κάθε ζώου (των άλλων ανθρώπων συμπεριλαμβανομένων), εκτός αν θέλει να τα φάει, με μέτρο όμως, όπως οι Ινδιάνοι της Αμερικής παλιότερα, ή απλώς να τά (τούς) εκμεταλλευτεί.
Πιό προσγειωμένα δεν είναι αυτά;
ν.α. λάμπησ
(το σ αντί ς σημειολογεί κάτι _αν επιτρέπεται;)
Μεταξύ αίσθησης χιούμορ και σοβαρότητας, δεν ξέρω αν πρέπει να διευκρινίσω ότι αντιλαμβάνομαι τα "ίσα δικαιώματα" του αρ.1 ως αναφορά στη μεταχείριση όλων των ζώων από τον άνθρωπο και όχι, βέβαια, στη φυσική τάξη των πραγμάτων_αυτό δεν αναιρεί την αφέλεια και την ουτοπία στη διατύπωση της Διακήρυξης, αλλά ούτε την ουσία που είναι _εντέλει και όπως πάντα_ η προσωπική στάση και θέση του καθενός μας απέναντι στα (υπόλοιπα) είδη ζωής .
ΥΓ. Οι αυτόχθονες της Αμερικής, εκτός από την "προσγειωμένη" αντίληψή τους για το αναγκαστικό κυνήγι των άγριων ζώων (αυστηρά μόνο του απολύτως απαραίτητου αριθμού για τις ανάγκες της επιβίωσης, και με μέριμνα, παρ'όλα, αυτά να υποφέρουν όσο γίνεται λιγότερο), είχαν και την πρόσθετη σοφία να διακηρύσσουν:
Αν εξαφανίζονταν όλα τα ζώα, ο άνρθωπος θα πέθαινε από μεγάλη πνευματική ερημία
(από την πασίγνωστη απάντηση του αρχηγού των Ινδιάνων Σιάτλ στον τότε Πρόεδρο των ΗΠΑ, το 1885, όταν ο τελευταίος ζήτησε να αγοράσει τη γη των Σιάτλ)
Το "σ" αντί "ς" στο τέλος βγαίνει, όπως παρατήρησα, από το ίδιο το πρόγραμμα του blog, όταν η «Υπογραφή» έχει μπεί με καφαλαία: Ν.Α. ΛΑΜΠΗΣ.
Συμβαίνει και με άλλους αυτό, π.χ. "τάσοσ". Θα προσπαθήσω να τό αλλάξω γιατί κι εμένα με ξενίζει.
Αν τα καταφέρω, θα δούμε άν το πρόγραμμα θα τό αλλάξει και αναδρομικά. Ενδιαφέρον θά 'χει.
Σ' ευχαριστώ για το "αντισχόλιο". Μάλλον στο ίδιο ταμπλώ παίζουμε.
Καλό σου Σαββατοκύριακο.
Kάτι κατάφερα με το τελικό ..."σ", που τώρα βγαίνει κανονικά "ς".
Το πρόγραμμα όμως δεν τό άλλαξε και αναδρομικά.
Δημοσίευση σχολίου